Hva er fakturasalg?
Hva er fakturasalg?
Fakturasalg er en enkel og fleksibel løsning som gir deg raskt tilgang til penger når du trenger det. Med fakturasalg selger du din utgående faktura til oss og får pengene på konto innen neste virkedag. På den måten slipper du å vente helt til forfallsdato for å få betalt for jobben du har gjort eller for varene du har levert.
Hvorfor burde jeg bruke fakturasalg?
Du oppnår flere fordeler ved å bruke fakturasalg:
- Du får oppgjør for dine utestående fakturaer når du selv ønsker det.
- Du får raskt tilgang til penger og bedre likviditet når du trenger det.
- Når vi kjøper din faktura overtar vi resten av jobben slik at du heller kan bruke tiden på din egen virksomhet.
Hva koster det å bruke fakturasalg?
Fakturasalg prises som en prosentprovisjon av fakturaens totale beløp. I tillegg tar vi fakturaens kredittid, samt din og din kundes risikoprofil til betraktning. For eksempel: du sender en faktura på 100,000, – med 30 dagers kredittid. Gitt en prosentprovisjon på 2,5% får du utbetalt 97,500, – på første dag, istedenfor etter 30 dager.
Må jeg selge alle mine fakturaer?
Fakturasalg er en enkel og fleksibel løsning hvor du bestemmer helt selv hvilke faktura du ønsker å selge, og når du vil selge de – ingen binding og full frihet.
Hvilke fakturaer kan jeg selge?
Du kan i utgangspunktet selge alle dine fakturaer til oss med noen få unntak:
- Vi kjøper kun faktura fra bedrift til bedrift. Med andre ord, vi kan ikke kjøpe faktura mot privatpersoner.
- Vi kan ikke kjøpe en faktura som allerede er sendt til fakturamottaker eller faktura som har forfalt. I tillegg må varene/tjenestene være levert på det tidspunktet vi kjøper fakturaen.
- Vi kan ikke kjøpe faktura mot utenlandske selskap eller som er utstedt i en annen valuta enn norske kroner.
Finnes det en kredittgrense for hvor mye jeg kan selge fakturaer for?
I en fakturasalgsavtale vil det bli fastsatt en øvre kredittgrense som utgjør det totale beløpet som du kan selge fakturaer for.
Hva er forskjellen på fakturasalg og factoring?
Factoring er en løpende avtale hvor tilbyder av tjenesten administrerer alle dine faktura og gir deg et lån basert på verdien av fordringsmassen din. Betalingsrisikoen er det fortsatt du som kunde som har. Med fakturasalg trenger du ikke å sette bort hele fakturaadministrasjonen, og du velger helt selv hvilke fakturaer du ønsker å selge. Når du selger en faktura til oss får du pengene på konto innen neste virkedag. I tillegg overtar vi fakturaprosessen og kredittrisikoen.
Hva tenker kundene mine dersom jeg selger mine fakturaer?
Med en stadig økende bruk av eksterne tjenester er veldig mange bedrifter vant til å forholde seg til at det er et skille mellom den som fakturerer for varen eller tjenesten, og den som krever inn pengene. Noen av kundene dine vil trolig ikke kjenne til fakturasalg som finansieringsløsning. Du bør derfor ta en prat med de det gjelder før du setter i gang en fakturasalgsavtale. De fleste av våre kunder og deres kunder, opplever dette som en helt ryddig prosess.
Hvor lang tid tar det å bli kunde, og hva trengs for å bli kunde?
For å bli kunde hos oss vil vi be deg om å sende din bedrifts siste tilgjengelige regnskap. Så snart vi har mottatt all nødvendig dokumentasjonen fra deg, tar det i de fleste tilfeller maks 24 timer til ditt kundeforhold er klart.
Hva forplikter jeg meg til som kunde?
Som kunde hos oss forplikter du deg til ingenting. Med fakturasalg velger du helt selv hvilke fakturaer du ønsker å selge, og når du ønsker å selge de. Det er heller ingen binding på en fakturasalgsavtale.
Hvordan virker fakturasalg?
Hvordan logger jeg meg inn i kundeportalen?
Du logger deg inn i kundeportalen ved å trykke på «Logg inn» øverst til høyre på nettsiden vår. Du bruker din personlige BankID/BankID på mobil for identifisering.
Kan flere brukere ha tilgang til den samme kundeportalen?
Ja, det er ingen problem å tilknytte flere brukere til den samme kundeportalen. Dersom du ønsker å gi tilgang til flere brukere kan du skrive til kundeservice@sb1finans.no eller ringe oss på (+47) 915 07 301.
Hvordan selger jeg en faktura i kundeportalen?
Å selge en faktura i kundeportalen er enkelt; du lager din utgående faktura akkurat slik som du pleier. Deretter logger du deg inn i kundeportalen og trykker «Selg Faktura». Fyll inn fakturainfo, last opp fakturaen som PDF-vedlegg og trykk «Send». Din faktura blir nå sendt til din kontaktperson hos oss for videre behandling.
Jeg har laget en faktura, hva gjør jeg med denne?
I kundeportalen til SpareBank 1 Finans Midt-Norge:
Å selge en faktura i kundeportalen er enkelt; når du har opprettet en faktura i fakturaprogrammet ditt, logger du deg inn i kundeportalen og trykker på «Selg Faktura». Fyll inn fakturainfo, last opp fakturaen som i PDF-format og trykk på «Send». Din faktura blir nå sendt til din kontaktperson for videre behandling. Det er viktig at du ikke sender den opprinnelige fakturaen til fakturamottaker. Så snart du har sendt inn fakturaen til oss, vil vi ordne resten.
Direkte i ditt regnskapssystem:
Dersom du er kunde hos en av våre regnskapspartnere, kan du sende din faktura direkte til oss via regnskapssystemet ditt. Vi har integrasjon i følgende systemer:
- Azets CoZone
- Xledger
Kan jeg selge fakturaer direkte til dere i regnskapssystemet mitt?
Så klart du kan! Vi samarbeider med både Azets og Xledger. Når du har opprettet din faktura trykker du bare på «fakturasalg» og velger SpareBank 1 Finans Midt-Norge – resten av jobben gjør vi.
Kan jeg sende faktura som EHF?
Det kan du, ta kontakt med oss så tilpasser vi rutinene deretter.
Hvordan kan jeg se at en faktura har blitt kjøpt av dere?
I kundeportalen kan du til enhver tid se status på dine fakturasalg.
Mottar jeg en kvittering på at min faktura har blitt solgt?
Bilag for solgte faktura er alltid tilgjengelig i kundeportalen.
Hvordan ser en faktura ut når den har blitt solgt?
Det eneste vi tilføyer er en tekst om at fakturaen er overdratt til SpareBank 1 Finans Midt-Norge, og at betaling skal skje til vårt kontonummer. Ellers ser fakturaen lik ut.
Når mottar jeg pengene for en solgt faktura?
Når vi har godkjent og kjøpt din faktura vil du motta pengene på din konto senest neste virkedag.
Hvordan utbetales en solgt faktura?
Når vi har kjøpt en faktura, utbetales beløpet til kontonummeret som er angitt av deg som kunde. Det utbetalte beløpet tilsvarer opprinnelige fakturabeløp, fratrukket provisjonskostnaden.
Hvorfor har min faktura blitt avvist?
Vi forsøker i det lengste å unngå at en faktura skal bli avvist av oss. Ved et eventuelt avslag vil du alltid få oppgitt den faktiske årsaken av oss.
Hva menes med "limit" i kundeportalen min?
«Limit» er kredittgrensen som viser hvor mye du kan selge fakturaer til oss for. Dersom du har behov for å endre din «limit», sender du en e-post til kundeservice@sb1finans.no. Du kan også ta kontakt med oss på (+47) 915 07 301.
Hvordan fører jeg et fakturasalg i regnskapet mitt?
I kundeportalen kan du til enhver tid laste ned et enkelt avregningsbilag fra rapportmenyen. Dette bilaget viser utbetalt beløp og kostnad for provisjon som fungerer som underlag til regnskapet ditt.
Hva skjer dersom min kunde har innsigelser?
Det er viktig at du har levert det du har blitt enig med kunden din om å levere, men vi skjønner at det enkelte ganger kan oppstå feil eller misforståelser. Dersom det skulle skje at din kunde har en innsigelse, ønsker vi at du og din kunde forsøker å løse problemet på egen hånd.
Hva skjer dersom kunden min ikke betaler?
Dersom din kunde av ulike grunner ikke betaler fakturaen, vil vi stå for betalingsoppfølgingen av kravet og eventuelt videresende dette til et eksternt inkassoselskap.
Fikk du ikke svar på det du lurte på?
Fyll ut skjemaet, så vil en av våre rådgivere kontakte deg snarest mulig.