Vil du vite mer om fakturasalg?

Spørsmål og svar

Hva er fakturasalg?

Hvordan virker fakturasalg?

Hvordan logger jeg meg inn i kundeportalen?

Du logger deg inn i kundeportalen ved å trykke på «Logg inn» øverst til høyre på nettsiden vår. Du bruker din personlige BankID/BankID på mobil for identifisering.

Kan flere brukere ha tilgang til den samme kundeportalen?

Ja, det er ingen problem å tilknytte flere brukere til den samme kundeportalen. Dersom du ønsker å gi tilgang til flere brukere kan du skrive til kundeservice@sb1finans.no eller ringe oss på (+47) 48 50 9000.

Hvordan selger jeg en faktura i kundeportalen?

Å selge en faktura i kundeportalen er enkelt; du lager din utgående faktura akkurat slik som du pleier. Deretter logger du deg inn i kundeportalen og trykker «Selg Faktura». Fyll inn fakturainfo, last opp fakturaen som PDF-vedlegg og trykk «Send». Din faktura blir nå sendt til din kontaktperson hos oss for videre behandling.

Jeg har laget en faktura, hva gjør jeg med denne?

I kundeportalen til SpareBank 1 Finans Midt-Norge:
Å selge en faktura i kundeportalen er enkelt; når du har opprettet en faktura i fakturaprogrammet ditt, logger du deg inn i kundeportalen og trykker på «Selg Faktura». Fyll inn fakturainfo, last opp fakturaen som i PDF-format og trykk på «Send». Din faktura blir nå sendt til din kontaktperson for videre behandling. Det er viktig at du ikke sender den opprinnelige fakturaen til fakturamottaker. Så snart du har sendt inn fakturaen til oss, vil vi ordne resten.

Direkte i ditt regnskapssystem:
Dersom du er kunde hos en av våre regnskapspartnere, kan du sende din faktura direkte til oss via regnskapssystemet ditt. Vi har integrasjon i følgende systemer:

  • Azets CoZone
  • Xledger
Kan jeg selge fakturaer direkte til dere i regnskapssystemet mitt?

Så klart du kan! Vi samarbeider med både Azets og Xledger. Når du har opprettet din faktura trykker du bare på «fakturasalg» og velger SpareBank 1 Finans Midt-Norge – resten av jobben gjør vi.

Kan jeg sende faktura som EHF?

Det kan du, ta kontakt med oss så tilpasser vi rutinene deretter.

Hvordan kan jeg se at en faktura har blitt kjøpt av dere?

I kundeportalen kan du til enhver tid se status på dine fakturasalg.

Mottar jeg en kvittering på at min faktura har blitt solgt?

Bilag for solgte faktura er alltid tilgjengelig i kundeportalen.

Hvordan ser en faktura ut når den har blitt solgt?

Det eneste vi tilføyer er en tekst om at fakturaen er overdratt til SpareBank 1 Finans Midt-Norge, og at betaling skal skje til vårt kontonummer. Ellers ser fakturaen lik ut.

Når mottar jeg pengene for en solgt faktura?

Når vi har godkjent og kjøpt din faktura vil du motta pengene på din konto senest neste virkedag.

Hvordan utbetales en solgt faktura?

Når vi har kjøpt en faktura, utbetales beløpet til kontonummeret som er angitt av deg som kunde. Det utbetalte beløpet tilsvarer opprinnelige fakturabeløp, fratrukket provisjonskostnaden.

Hvorfor har min faktura blitt avvist?

Vi forsøker i det lengste å unngå at en faktura skal bli avvist av oss. Ved et eventuelt avslag vil du alltid få oppgitt den faktiske årsaken av oss.

Hva menes med "limit" i kundeportalen min?

«Limit» er kredittgrensen som viser hvor mye du kan selge fakturaer til oss for. Dersom du har behov for å endre din «limit», sender du en e-post til kundeservice@sb1finans.no. Du kan også ta kontakt med oss på (+47) 48 50 9000.

Hvordan fører jeg et fakturasalg i regnskapet mitt?

I kundeportalen kan du til enhver tid laste ned et enkelt avregningsbilag fra rapportmenyen. Dette bilaget viser utbetalt beløp og kostnad for provisjon som fungerer som underlag til regnskapet ditt.

Hva skjer dersom min kunde har innsigelser?

Det er viktig at du har levert det du har blitt enig med kunden din om å levere, men vi skjønner at det enkelte ganger kan oppstå feil eller misforståelser. Dersom det skulle skje at din kunde har en innsigelse, ønsker vi at du og din kunde forsøker å løse problemet på egen hånd.

Hva skjer dersom kunden min ikke betaler?

Dersom din kunde av ulike grunner ikke betaler fakturaen, vil vi stå for betalingsoppfølgingen av kravet og eventuelt videresende dette til et eksternt inkassoselskap.

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Fyll ut skjemaet, så vil en av våre rådgivere kontakte deg snarest mulig.